Ukrzyżowanie

W kompozycji arkady architektonicznej w centrum Chrystus na krzyżu, po prawej stronie postać stojąca św. Jana Ewangelisty, zaś po lewej postacie Matki Bożej i Marii Magdaleny. W tle rozległy pejzaż górzysty. U dołu inskrypcja o treści: „Der für uns geKreuzigt worden” (Ten, który za nas ukrzyżowany został).

W pięciu oknach nawy południowej znajdują się witraże, których autorem był Józef M. Machhausen z Koblencji. Tematem tych arcydzieł o mocnych, nasyconych kolorach są Tajemnice Bolesne. Pierwotnie układ scen rozpoczynał się od „Modlitwy w Ogrójcu” w oknie kaplicy południowej i kończył „Ukrzyżowaniem” w oknie czwartym nawy południowej. Jednak w wyniku gruntownej konserwacji oszklenia, dawny porządek został odwrócony.

Witraże wzorowane na szkle gotyckim, zostały wykonane dzięki protekcji biskupa warmińskiego Filipa Kremenza pochodzącego z Koblencji. Przyczynił się on do powstania wysokiej jakości witraży na terenie diecezji warmińskiej min. we Fromborku i Płoskini oraz przypuszczalnie, na podstawie cech typowych dla tego samego artysty, w Bartągu, Bartoszycach, Ełdytach Wielkich oraz Radostowie.

Witraże w kościele w Świętej Lipce są dziełami w stylu eklektycznym dostosowanymi do barokowego wnętrza kościoła. Prace Józefa M. Machhausena wyróżnia precyzyjny rysunek twarzy i ciała przedstawianych postaci. Dodatkowo witraże w Świętej Lipce, opatrzone są inskrypcjami i sygnaturą warsztatu. Możliwe, że witraże zdobiły również okna nawy północnej, jednak nie wiadomo kiedy i w jakich okolicznościach zostały zdemontowane.

Zdjęcia

Gigapixele

search

Zobacz inne zabytki z kategorii: Malarstwo