Św. Piotr Apostoł

Całopostaciowe przedstawienie świętego wypełnia centralnie pierwszy plan kompozycji skonstruowanej na dwóch krzyżujących się diagonalnych osiach. Stoi frontalnie, w kontrapoście (prawa noga lekko ugięta w kolanie) na szarym podeście mając za plecami prostopadłościenny pulpit tej samej barwy. Spoczywa na nim otwarta księga, którą przytrzymuje apostoł lewą dłonią. W umięśnionej prawej ręce trzyma dwa skrzyżowane klucze.

Jego dominujący kolorystycznie strój składa się z: długiej szaty (nasycony błękit) z rękawami i dużym dekoltem, przewiązanej w pasie oraz obszernej draperii (ochra) owiniętej wokół nóg i od tyłu przerzuconej przez lewe ramię. Na stopach ma związane rzemieniami sandały. Jest to starzejący się mężczyzna o skupionym wyrazie twarzy i wzroku spoglądającym na widza. Ma siwe włosy, brodę i wąsy. W prawym dolnym rogu obrazu jako repoussoir – fragment masywnego, drewnianego krzyża, a przy nim łańcuch.

Obraz należy do grupy 13 płócien przedstawiających apostołów, które wykonał w Rzymie G.A.Meinardi na zamówienie dziekana katedry wrocławskiej hr. LS. von Frankenberg. Trzy obrazy (Bartłomiej, Mateusz i Szymon) uległy zniszczeniu podczas pożaru katedry w 1759r. Zastąpiono je kompozycjami J.H.Kinasta (wg niektórych opracowań F.A.Feldera) z 1761.

Zdjęcia

search

Zobacz inne zabytki z kategorii: Malarstwo