Maryja Panna jako Królowa Korony Polskiej
Na przełomie XIX-XX wieków brakowało nadal witraża w małym oknie nad głównym ołtarzem. Wreszcie karton zamówiono u Jana Styki. Kiedy karton był już w fabryce, postanowiono zmienić temat witraża. Nowy karton zatytułowany „Marya Panna jako Królowa Korony Polskiej” wykonał Edward Lepszy – uczeń Jana Matejki.
Pomagał Mistrzowi m.in. przy realizacji polichromii w kościele mariackim w Krakowie. W roku 1894 zamieszkał we Lwowie, gdzie został asystentem prof. Leonarda Marconiego na Politechnice Lwowskiej. Po jego śmierci pełnił obowiązki profesora rysunku i modelowania.
Centralną część witraża zajmuje siedząca postać Najświętszej Maryi Panny z Dzieciątkiem Jezus. U góry napis na wstędze „Królowo Korony Polskiej módl się za nami”. U stóp Matki Bożej złożone są miecz, berło i korona królewska, jako symbole oddania państwa i narodu polskiego pod opiekę Matki Bożej. Niżej przedstawiono postać kobiecą symbolizującą Matkę Ojczyznę, która przygarnia do siebie dwóch młodzieńców trzymających wstęgę z napisem „Przyjm śluby nasze”. Po obu stronach Matki Bożej ukazano wstęgi z imionami polskich świętych.
Gigapixele