Św. Tomasz Apostoł

Na osi przedstawienia wypełniająca pierwszy plan postać świętego, który stoi en trois quartes na skalistej jasnobrązowej platformie. Oparty jest lewym łokciem o wysoką, prostopadłościenną płytę nagrobną z piaskowca. Lewą rękę trzyma na rzeźbie głowy antycznej bogini (brązowy kolor) w lewej dłoni ma węgielnicę (brązowa), a prawą wyprostowaną ręką wskazuje za siebie na niebo. Ubrany w stanowiące dominanty barwne szaty: spodnia (niebieska) z głębokim dekoltem odsłaniającym tors, długimi rękawami, podkasana nad prawym kolanem; wierzchnia draperia (oliwkowa, ciemna zieleń) podtrzymywana tasiemką zawieszoną na lewym barku, szeroko rozpostarta wokół prawej ręki i przewieszona końcem przez płytę przysłaniając górą płaskorzeźbiony na niej krzyż. Przed nagrobkiem zielona trawa i białe kwiaty. Na krótkim boku cokołu płyty sygnatura malarza – Jo: Amb: /Mainardi/f./Roma.

Obraz należy do grupy 13 płócien przedstawiających apostołów, które wykonał w Rzymie G.A.Meinardi na zamówienie dziekana katedry wrocławskiej hr. LS. von Frankenberg. Trzy obrazy (Bartłomiej, Mateusz i Szymon) uległy zniszczeniu podczas pożaru katedry w 1759r. Zastąpiono je kompozycjami J.H.Kinasta (wg niektórych opracowań F.A.Feldera) z 1761.

Zdjęcia

search

Zobacz inne zabytki z kategorii: Malarstwo