Św. Jan Ewangelista

Figura umieszczona na kapitelu narożnej, przyściennej kolumienki o delikatnej, floralnej dekoracji. Kapitel masywny, wieloboczny, kielichowy ozdobiony motywami dużych płaskorzeźbionych palmet. Rzeźba pełna, en pied, realistycznie przedstawiająca postać męską stojącą w kontrapoście. Twarz o młodych, regularnych rysach, bez zarostu – prosty nos, pełne usta, oczy lekko zmrużone, z wyraźnie zarysowanymi powiekami, okolona puklami krótkich włosów. Twarz o cechach androgynicznych. Obie ręce w geście prezentacji. W prawej dłoni kielich mszalny, druga dłoń utrącona na wysokości nadgarstka. Szaty antykizujące, składające się ze spodniej sukni i przerzuconej przez lewe ramię, okrywającej tors opończy. Fałdy sukni podkreślają kontrapost, opadają w załamaniach na podest. Płaszcz – opończa ułożona w poprzeczne, V kształtne fałdy.

Baldachim: neogotyk, ok. 1873–1875, przebudowa portyku proj. Karol Lūdecke, ok. 60×60 cm, narożny, architektoniczny, masywny, w dolnej części ażurowy, wyrzeźbiony w formie oktogonu z maswerkową dekoracją ścianek (motyw wimpergowy treflowo-krzyżowy z pączkowymi czołgankami). Ostrołuki oprofilowane (ostry profil), przerwane kolumienki zakończone wypukłymi rozetami. Baldachimy wieńczy blankowanie. Podniebienie i tylne ścianki opracowane j.w. Podniebienie w formie wielopolowego sklepienia z profilowanymi żebrami i kwiatonowym zwornikiem.

Modele 3D

search

Zobacz inne zabytki z kategorii: Rzeźba