Kielich Mszalny

Kielich złożony ze stopy, trzonu i czary. Wszystkie elementy korpusu naczynia są nanizane na metalowy trzpień i dociśnięte ośmioboczną nakrętką. Stopa kielicha sześciolistna, profilowana, wyniesiona na cokoliku z prostą kryzą. Obrzeże wklęsło-wypukłe o repusowanej dekoracji złożonej z kwiatów, liści akantu, ornamentu wstęgowo-cęgowego i konch – zakrywających wklęsłe krawędzie. Na płaszczu cokół podcinający wypukłość stopy. Górna partia dzielona na sześć pól wypełnionych repusowanym ornamentem wstęgowo cęgowym Z listkami akantu, rozmieszczonymi na przemian ze srebrnymi, przyśrubowanymi do płaszcza, owalnymi plakietami z przestawieniami: św. Jana Nepomucena, św. Józefa z Dzieciątkiem Jezus i sceną Nawiedzenia.

Górna partia sześciobocznej tulejki zakryta koronka z listków akantu, wycinanych z blach i grawerowanych. Na cokoliku stopy ryty napis fundacyjny z chronostychem (ze względu na zatarcie liter przez przezłocenie, treść napisu ustalono, porównując z inskrypcją podaną w karcie ewidencyjnej kielicha z 1964 r.): „BVIrelnl Vlritant hoC DonuM ple saCratur”. Na odwrocie krawędzi stopy wężyk probierczy oraz wybity znak: N9 (ewentualnie 6N). Oddzielony sześciobocznym talerzykiem, trzon złożony jest z nodusa, ujętego od dołu parą pierścieni, od góry pojedynczym pierścieniem. Gruszkowaty nodus o powierzchni zdobionej rytym ornamentem wstęgowym, dekorowany jest trzema repusowanymi, cyzelowanymi główkami kobiecymi umieszczonymi w wolutowych kartuszach.

Czara dzwonowata, u dołu nieco zaokrąglona, o rozszerzających się ku górze bokach. Ujęta do 2/3 wysokości ażurowym koszyczkiem, składającym się z ornamentu wstęgowo – cęgowego z trzema scenami w okrągłych medalionach. Nad każdym z przedstawień widnieje napis, obecnie, ze względu na wtórnie nałożone warstwy – niezbyt czytelny. Sceny: Trójca Święta (napis „Diese Drey Seind Eins.”), Chrystus wręczający klucze św. Piotrowi (inskrypcja: „[…] des Himmelreichs Schlissel […]”), Ostatnia Wieczerza („Das Eins zu weiner […]”). Koszyczek zamknięty perełkowaniem i koronką z trójliści.

Kielich mszalny ufundowany w 1717 r. (pod warunkiem, że prawidłowo odczytano chronostych z zatartego napisu), za czasów opata Jerzego Franciszka Müllera (pochodził z Góry Śląskiej, pełnił swą funkcje w latach 1702-1720, za jego rządów wzniesiono kościół w Brzeźnicy, domy w Lutomii i Bolimie). Opat ten był fundatorem kielicha należącego obecnie do wyposażenia kościoła parafialnego w Witoszynie, ufundowanego w 1709 r. Po II wojnie światowej kielich kilkakrotnie przezłocono i przesrebrzono.

Zdjęcia

search

Zobacz inne zabytki z kategorii: Rzemiosło