Święty Piotr Apostoł

Święty stoi wyprostowany, głowę lekko zwracając w lewo. W prawej ręce, zgiętej w łokciu i uniesionej trzyma duży klucz, lewą przyciska do brzucha księgę spiętą klamrami, dłonią obejmując jej wierzchnią okładzinę.

Ma twarz dojrzałego mężczyzny o szeroko rozstawionych oczach pod łagodnymi łukami brwi; krótką brodę i wąsy, kręcone włosy odsłaniające uszy, grzywkę nad wysokim czołem z zakolami.

Ubrany w sięgającą bosych stóp szatę z kołnierzem i długimi rękawami z podwiniętymi mankietami. Przez lewe ramię przerzuconą ma togę otulającą kaskadami fałd lewą część tułowia, połą przewieszona przez lewą rękę.

Barokowe stalle

Barokowe, dębowe stalle z lat 1662–1665 autorstwa artystów bawarskich Franza Motsch i Josefa Zellera pochodzą z kościoła św. Wincentego we Wrocławiu należącego do klasztoru norbertanów. W ich zapleckach opracowano płaskorzeźby ze scenami z życia św. Norberta z Xanten (1082–1134), założyciela zakonu w miejscowości Prémontré koło Laon we Francji.

Początek cyklu tych przedstawień znajduje się po stronie południowo-wschodniej i przedstawia herb opata Matthäusa Paula, który sprowadził wymienionych artystów do Wrocławia. Pomiędzy reliefami umieszczono figury Apostołów, Ewangelistów i Ojców Kościoła, w zwieńczeniu rzeźby Aniołów z narzędziami Męki Pańskiej.

Zdjęcia

Modele 3D

search

Zobacz inne zabytki z kategorii: Rzeźba