Święty Maciej Apostoł

Święty stoi w lekkim kontrapoście (ciężar ciała na prawej nodze) przodem do widza. W zgiętej w łokciu lewej ręce trzyma przed sobą topór, prawą lekko unosi w bok.

Ma młodą twarz o wyrazistych rysach, włosy przylegające do głowy nad wysokim czołem i dużymi lokami opadające do ramion.

Spodnia szata o przewadze pionowych fałdów, sięga jego bosych stóp i przepasana jest szarfą zawiązaną na kokardę. Wierzchnia peleryna z kołnierzem, zapięta pod szyję na guzik, okrywa ramiona świętego zwisając łagodnymi faldami po bokach tułowia.

Barokowe stalle

Barokowe, dębowe stalle z lat 1662–1665 autorstwa artystów bawarskich Franza Motsch i Josefa Zellera pochodzą z kościoła św. Wincentego we Wrocławiu należącego do klasztoru norbertanów. W ich zapleckach opracowano płaskorzeźby ze scenami z życia św. Norberta z Xanten (1082–1134), założyciela zakonu w miejscowości Prémontré koło Laon we Francji.

Początek cyklu tych przedstawień znajduje się po stronie południowo-wschodniej i przedstawia herb opata Matthäusa Paula, który sprowadził wymienionych artystów do Wrocławia. Pomiędzy reliefami umieszczono figury Apostołów, Ewangelistów i Ojców Kościoła, w zwieńczeniu rzeźby Aniołów z narzędziami Męki Pańskiej.

Zdjęcia

Modele 3D

search

Zobacz inne zabytki z kategorii: Rzeźba