Święty Bartłomiej Apostoł

Święty stoi w lekkim kontrapoście (na lewej nodze), przodem do widza.

Jego twarz, dojrzałego mężczyzny z wąsami i długą brodą, ma łagodny wyraz. Jest pociągła o lekko zapadniętych policzkach, szeroko rozstawionych oczach pod wydatnymi tukami brwiowymi i dużym, wąskim nosie. Włosy gładko przylegające do głowy nad wysokim czołem układają się w szerokie pukle po bokach.

Spodnią szatę z kołnierzem, odsłaniającą bose stopy, przepasaną ma zawiązaną na supeł szarfą. Na ramiona zarzucony ma długi płaszcz owinięty wokół prawej, zgiętej w łokciu ręki (pozbawionej dłoni). Lewą ręką przyciska go do uda.​

Barokowe stalle

Barokowe, dębowe stalle z lat 1662–1665 autorstwa artystów bawarskich Franza Motsch i Josefa Zellera pochodzą z kościoła św. Wincentego we Wrocławiu należącego do klasztoru norbertanów. W ich zapleckach opracowano płaskorzeźby ze scenami z życia św. Norberta z Xanten (1082–1134), założyciela zakonu w miejscowości Prémontré koło Laon we Francji.

Początek cyklu tych przedstawień znajduje się po stronie południowo-wschodniej i przedstawia herb opata Matthäusa Paula, który sprowadził wymienionych artystów do Wrocławia. Pomiędzy reliefami umieszczono figury Apostołów, Ewangelistów i Ojców Kościoła, w zwieńczeniu rzeźby Aniołów z narzędziami Męki Pańskiej.

Zdjęcia

Modele 3D

search

Zobacz inne zabytki z kategorii: Rzeźba